vrijdag 23 januari 2015

EVEN FILOSOFEREN


Hebben jullie dat ook wel eens, dat je voelt dat een vriendin van je minder close met je is en dat jullie het allebei weten maar niet weet wat je eraan kan doen? Ja, precies, ik ook. Het is zo vervelend want ergens willen jullie elkaar niet kwijt maar je weet dat er een moment zal zijn waarop zij niet meer de belangrijkste in je leven zal zijn.



Er kunnen meerdere dingen zijn waardoor je uit elkaar drijft, maar het pijnlijkste is het nog als die ander wat minder gelukkig is. Of laten we maar gewoon zeggen, down. Je kan degene niet bereiken met woorden, kan het patroon niet doorbreken, en je weet niet hoe je moet helpen. Ga jij je leven op dit moment helemaal daarop gooien of blijf je ergens egoïstisch (oke niet helemaal fair, want jouw toekomst is net zo goed belangrijk) en focus je je op school en op jezelf? Ik vind het altijd lastig. Ik sta 24/7 voor mijn vriendinnen klaar, dat weten ze, maar wat nou als je zelf al heel slecht er voor staat op school en het is toetsweek en je komt erachter dat je vriendin zich niet oke voelt? Wat doe je dan? Leren met het risico dat het echt niet goed is met je vriendin of naar je vriendin toe met het risico dat je een nog lager punt voor het vak haalt dan dat je eigenlijk al had? Niemand zal het je kwalijk nemen als je op dat moment voor je school kiest, zolang je maar laat merken dat je je vriendin wel wilt helpen. Maar ga je je niet schuldig voelen? Ga je jezelf niks verwijten? Ik denk niet dat je 100 % tevreden kan zijn met de keuze die je in zo’n situatie maakt. Je gaat jezelf altijd wel een klein beetje dingen verwijten.


Nou is dit wel een beetje worst case scenario maar toch, het zet je wel aan het denken, toch? Gelukkig gaat het bij mij en mijn vriendinnen in de vriendschap helemaal oke en zijn er geen breukjes aan het ontstaan, maar ik heb het wel ooit gehad dat ik gewoon wist dat de vriendschap niet lang meer zou duren, of in ieder geval niet meer zo close. En dan? Wat doe je dan? Er alles aan doen om die ene vriend te houden met het risico dat je je andere vrienden achter laat? En dan heb je altijd nog de vraag of die ander het wel wilt. Kijk, als je het allebei gewoon wilt, komt het echt wel weer goed hoor, niet om jullie nu helemaal verdrietig te maken dat het zo met iedere vriendschap gaat, want dat is zeker niet zo. Maar goed, zo’n dingen vraag ik me wel eens af.

Om even positief af te sluiten, ik hou van mijn vrienden. Echt zo onwijs veel. En als je nou echt struggles hebt met een vriendin en je weet niet hoe je het moet oplossen; praten helpt altijd. Oh, en knuffelen ook! Ik hou van knuffelen. Like ooooooh my gosh.

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten